svaki dan, 12.00 – 20.00
 E-mail: info@nahla.ba      +387 33 710 650

Kako (p)ostati zdrav – dan III

Umjerenost je ključ uspjeha. Kada, koliko i kako ćemo jesti, jednako je važno kao i šta ćemo jesti.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Pripremila: Azra Ibrahimović, voditeljica Nahlinog psihološkog savjetovališta

DETOKSIKACIJA TIJELA

Kako prestati zlostavljati svoj želudac nakon što utvrdimo na koji način unosimo hranu:

  1. Mehanički način, kad jedemo dok gledamo TV, čitamo, dok u žurbi uzimamo nešto iz frižidera i trpamo u usta. Mehanički način jedenja je i kad sebi odredimo da ćemo tačno u 7.30 doručkovati, u 14.00 ručati i u 18.30 večerati, a da se ne zapitamo hoćemo li tada stvarno biti gladni i hoćemo li slijediti očekivanja našeg organizma. Ovakvo planiranje daje prividni osjećaj reda, ali ne slijedi stvarne potrebe organizma. Ovakav način konzumiranja hrane možete prevladati svjesnim sjedenjem za stolom i unosom hrane kao i slijeđenjem prirodne potrebe organizma.
  2. Čulni način, odmah nam pada na pamet gurman koji se hvali da voli istančane okuse hrane i osobe koje prije nego što stave prvi zalogaj u usta posipaju hranu solju ili biberom. Ovisnost o pojedinim okusima i mirisu govori o prenadraženim okusnim sistemima u organizmu. Ovakva ovisnost lako može dovesti do neumjerenosti, pa čak i bolesti. Vježbajući svoje čulo okusa, uzimanjem manje začinjene hrane, možemo se izvući iz ove ovisnosti. To ne znači prestati uživati u okusu, znači samo navići se na prirodni okus hrane.
  3. Emotivni način, kad nas određena emocija potiče da jedemo određenu hranu, kao što je to slučaj kad se osjećamo povrijeđeno, kad osjećamo nezadovoljstvo, ljutnju, usmljenost, pa posežemo za slatkom hranom ili povećanim unosom ugljikohidrata. Kad zbog psihičkog pritiska jedemo brzo i nervozno. Apsurd je da u takvim stanjima posežemo za hranom koja upravo produbljuje taj osjećaj, mada se u početku čini da nas smiruje. Da bismo izbjegli ovakav način unosa hrane trebamo izbjegavati jesti u trenucima kad imamo jako izražena osjećanja nezadovoljstva, za početak možemo samo odgoditi uzimanje hrane za desetak minuta što će doprinijeti smanjenju prvobitne želje za određenom namirnicom, a zatim produžavati vrijeme odgode dok posve ne nestane.
  4. Intelektualni način, kod osoba koje pretjerano počnu voditi računa o vitaminima i mineralima koje unose u tijelo i o broju kalorija koje unesu, kao što je slučaj kod osoba koje žele smršati ili onih koji žele brzo povećati mišićnu masu može doći do redukcije prehrane. Cjelovitost i hranjivost namirnica mijenjaju multivitaminskim proizvodima i različitim suplementima koji nisu prirodna hrana. Čovjek ne može proizvesti namirnicu superiorniju od proizvoda prirode. Znanje o vitaminima i mineralima kao i o hrannjivosti namirnica treba samo pomoći da bolje iskoristite prirodnu cjelovitu hranu.
  5. U skladu s prirodom, ovaj način prehrane podrazumijeva prehranu u skladu s prirodom, uključujući lične potrebe, smjenu godišnjih doba, prisutnost biljnih vrsta u našem okruženju te nasljedno stečene osobine organizma. Ako se prepustimo smjeni godišnjih doba, uskladimo ishranu s tom mijenom uzet ćemo svu potrebnu energiju za naš organizam iz hrane koja se nalazi u našem okruženju.

Može se desiti da u jednom danu prođete kroz sve nabrojane načine unosa hrane. Ujutro, jer žurite na posao, nabrzinu ubacite nešto u usta dok ste još u pokretu (mehanički način), dođete na posao, zamiriše vam kafa i vi s uživanjem popijete šoljicu kafe (čulni način), u toku dana se iznervirate zbog nečega što vam je rekao šef i vi na pauzi za ručak pojedete gomilu slatkiša (emotivni način), dođete kući i osvijestite šta ste sve taj dan unijeli u sebe i posegnete za bočicom s multivitaminima kako biste ispravili grešku (intelektualni nivo) i možda do odlaska na spavanje ipak osvijestite da biste od sutra trebali početi da se hranite u skladu s prirodom. Kad stigne to sutra, neki zavrte isti krug, a neki stvarno krenu u proces promjene načina prehrane. Nemojte zaboraviti da samo čitanje i istraživanje o zdravoj prehrani ne znači i zdravo se hraniti i zdravo živjeti.

ZADATAK III

Posmatrajte jedan svoj dan i analizirajte na koji način ste unijeli hranu u organizam. Vodite se opisanim načinima unosa hrane.

Prethodni članak iz serijala “Kako (p)ostati zdrav?” možete pročitati OVDJE.

Sljedeći članak iz serijala “Kako (p)ostati zdrav?” možete pročitati OVDJE.