Izjava Aleksandra Vučića može biti okarakterisana kao islamofobna
8. juli, 2020, Sarajevo – Inicijativa PRVI osuđuje izjavu predsjednika Republike Srbije, Aleksandra Vučića, koja može biti okarakterisana kao islamofobna.
U svom obraćanju 7. jula 2020, prilikom proglašenja novih mjera i uvođenja policijskog sata u Republici Srbiji, predsjednik Aleksandar Vučić indirektno je optužio muslimane za širenje koronavirusa. Vučić je u svom izlaganju posebnu pažnju posvetio Sandžaku, te rekao: “Napravio sam još jednu grešku jer nisam dovoljno poznavao običaje naših muslimanskih prijatelja, naših Bošnjaka, nisam znao koliko je Bajram značajan i koliko ljudi ide u džamije. Nismo zabranili ulazak u džamije i to nas je skupo koštalo, to nas je užasno skupo koštalo.”
Prateći trenutna dešavanja u Sandžaku, iz solidarnosti prema Bošnjacima i muslimanima koji žive u tom dijelu Srbije te iz potrebe da se vjerski osjećaji, tradicija i običaji ne zloupotrebljavaju u političke svrhe, Inicijativa PRVI oštro osuđuje izjave srbijanskog predsjednika koje se tiču običaja muslimana prilikom proslavljanja Bajrama te obavljanja namaza petkom (džuma namaza). Slično upiranje prstom u muslimane tokom pandemije koronavirusa je već viđeno u nekoliko zemalja svijeta, što ukazuje na novi val globalne islamofobije.
Ova nova manifestacija mržnje prema muslimanima je vjerovatno najočitija u Indiji, gdje tamošnja vlast označava muslimane kao glavne prenosnike koronavirusa. Prozivati muslimane za širenje pandemije i optuživati ih za tzv. “korona džihad”, što je slučaj u Indiji, predstavlja eklatantan primjer islamofobije, protiv čega se moramo bezuslovno boriti. Koronavirus ne poznaje rasnu, vjersku ili etničku pripadnost te je iz tog razloga ne samo diskriminatorno, već i po društvo štetno okrivljivati isključivo jednu određenu grupu za širenje virusa.
Inicijativa PRVI oštro osuđuje pokušaj da se proslavljanje Bajrama te obavljanje namaza okarakteriše kao glavni uzročnik širenja virusa. Smatramo kako predsjednik Vučić na taj način krivicu prebacuje na vjernike i Islamsku zajednicu, navodeći da je situacija sada dobra, kakva je mogla biti te postavljajući pitanje da li su čelnici Islamske zajednice mogli reagirati pravovremeno. Napominjemo kako su od samog početka uvođenja mjera zatvorene i džamije u potpunosti te se redovne molitve, uključujući i molitve petkom nisu održavale, dok mjere zvanično nisu ublažene. Džamije koje su nakon ukidanja vanrednog stanja otvorene ponovo su samoinicijativno zatvorene 4. jula.
Muslimani su proslavljali Bajram 24. maja 2020. godine te je, s obzirom na period inkubacije, neodgovorno i neutemeljeno tvrditi da nepoštivanje mjera tokom praznika može biti uzrokom katastrofalnog zdravstvenog stanja u Sandžaku i kolapsa zdravstvenog sistema. Građani Sandžaka su se ponašali u skladu s preporukama i mjerama Kriznog štaba i rukovodstva Republike Srbije. Inicijativa PRVI smatra da je ovakav odnos vlasti prema Bošnjacima i muslimanima diskriminirajući, da pridonosi destabilizaciji odnosa te da ovakve izjave zvaničnika u Srbiji vrijeđaju vjerska i nacionalna osjećanja.
S obzirom na to da je 18. juna, četiri dana prije zakazanih izbora, u jeku političkih kampanja i mitinga koji su okupljali na hiljade ljudi, Zavod za javno zdravlje saopštio da je tog dana u Novom Pazaru bio rekordan broj zaraženih, nemoguće je da lokalna vlast nije bila upućena u već alarmantnu situaciju. Činjenica da je javnost za 60 zaraženih ljekara i medicinskih sestara saznala dva dana nakon održanih izbora ukazuje na očigledno skrivanje informacija od javnosti, ali ništa od ovoga nije naišlo na kritiku predsjednika Vučića.
Pričest vjernika Saborne crkve u Novom Sadu organizovana u martu mjesecu, u toku vanrednog stanja, također nikada nije kritikovana, kao ni pričest u mnogim crkvama tokom vaskršnjih praznika. Jednako tako, politička okupljanja nisu bila predmet kritika vlasti, što ukazuje na nejednak tretman različitih skupina u vrijeme pandemije koronavirusa.
Naglašavamo kako vjerske zajednice moraju snositi odgovornost za svoje postupke te ne opravdavamo nijedan čin koji podrazumijeva neodgovorno ponašanje bilo pojedinaca ili institucija/zajednica prema očuvanju javnog zdravlja. Shodno tome, pozivamo vlasti na jednak tretman svih vjerskih zajednica, kako bismo izbjegli diskriminatoran odnos prema pojedinim skupinama, kako je to u ovom slučaju odnos prema Islamskoj zajednici.