Prvi koraci u pokretanju biznisa: Dobra priprema = pola uspjeha
Nakon odlučivanja o smjeru u kojem će ići vaš biznis, neophodno je da odvojite vrijeme za pripremne aktivnosti prije pokretanja biznisa, počevši od istraživanja tržišta, pravnog aspekta, izrade biznis plana, do odlučivanja o načinu proizvodnje ili nabavke samog proizvoda / vršenja usluga i nabavke potrebnih alata. U serijalu članaka Ane Raguž tokom septembra imate priliku saznati više o najvažnijim koracima neophodnim za uspješno pokretanje i vođenje vlastitog biznisa te pronaći odgovore na svoja pitanja i korisne savjete.
Piše: Ana Raguž
Jedan od najčešćih razloga propadanja firmi jeste loša priprema, poput neadekvatnog istraživanja tržišta, propusta u preispitivanju kvaliteta proizvoda i njihovog usavršavanja, zanemarivanja detalja pri izradi biznis plana, nepotpun plan i sl. Ovi propusti izlaze na vidjelo tek nakon nekog vremena, a njihove se posljedice itekako osjete u poslovanju firme, a nekada vode i do njenog propadanja. Iz tog razloga, bitno je prije svega informisati se o svim aspektima koji se moraju urediti i detaljno osmisliti prije samog pokretanja biznisa.
Istražite tržište
Prilikom istraživanja tržišta možete koristiti online resurse i podatke iz već provedenih istraživanja, ali ono što se pokazalo najefikasnijim jeste samostalno istraživanje tržišta. Naprimjer, ako želite pokrenuti proizvodnju domaćeg soka od aronije, istražite da li već neko proizvodi sličan sok – putem interneta, telefona i u razgovoru preko poznanika i ljudi koji se bave tim poslom. Ako je odgovor negativan, saznajte razlog za to. Zatim razmislite da li ćete nabavljati aroniju od drugog dobavljača ili imate uvjete da je sami zasadite. Aronija uspijeva i u hladnijim krajevima i ne zahtijeva veliki trud oko uzgoja, pa ju je moguće i zasaditi ako imate zemljište ili ga možete iznajmiti, a u našim ruralnim krajevima vlasnici često daju zemlju na besplatno korištenje, kako bi osoba redovno održavala zemljište i spriječila zarastanje.
Poželjno bi bilo stupiti u kontakt s nekim ko radi u tvornici koja proizvodi sokove i raspitati se koje se mašine koriste u tim tvornicama i šta se pokazalo kao njihov nedostatak, ili se čak na neko vrijeme zaposliti u takvoj tvornici i steći iskustvo u tom poslu, što smanjuje rizik od propadanja vašeg biznisa, nakon što ga pokrenete. Potom slijedi analiza potencijalnih potrošača. S obzirom na to da je aronija poznata po blagotvornim učincima na zdravlje i jačanju imuniteta, raspitajte se koliko su potrošači na vašem tržištu posvećeni zdravom načinu života, zdravoj ishrani i zdravlju i da li će kupovati vaš proizvod.
Pobrinite se za pravne aspekte poslovanja
Registrirajte svoju firmu i zadovoljite sve pravne uvjete za njeno osnivanje i vođenje, kako naknadno ne bi došlo do komplikacija ili kazni. S obzirom na to da različite vrste biznisa mogu zahtijevati drugačije zakonske uvjete, možete pronaći računovođu koji će vas posavjetovati po tom pitanju. Cijena takvog savjetovanja je obično oko 50 KM, a postoji i praksa u kojoj je savjetovanje besplatno, ukoliko s računovođom sklopite ugovor prema kojem će on vršiti sve računovodstvene usluge u vašoj firmi, od obračuna plata, vođenja blagajne, knjige ulaznih i izlaznih faktura i ostalog, za određeni mjesečni iznos naknade, koji se kreće od 100 KM pa naviše, u zavisnosti od obima posla u firmi. Ovo je dobar način da se osigurate od nelegalnog poslovanja i kazni uzrokovanih neinformiranošću u pravnoj oblasti.
Napišite biznis plan
Napravite pisani plan o svom biznisu i kako će se on razvijati. Biznis plan uključuje ime biznisa, opis firme, problem koji firma rješava, rješenje tog problema, opis biznisa i kako će on izgledati i mijenjati se u budućnosti, tržišne strategije, uporedne analize konkurenata, zatim šta je vaš proizvod ili usluga i kako će se razvijati, kako će biznis funkcionisati na dnevnoj bazi, finansije itd. Okvirno, 20 do 30 stranica dovoljno je za kvalitetan biznis plan, ukoliko ste razmotrili sve navedene aspekte.
Riješite pitanje finansiranja
Odredite koji će biti izvor vaših finansija za osnivanje firme. Ukoliko sami ne posjedujete početni kapital, možete zatražiti kredit od banke ili pronaći investitora, a u tom slučaju su kvalitetan biznis plan i dobra ideja od presudnog značaja.
Pronađite adekvatan poslovni prostor
Jedan od značajnijih koraka kod pokretanja biznisa jeste pronalazak adekvatne lokacije i prostorija za firmu. Obratite pažnju na prometnost u tom dijelu grada, da li postoji konkurencija u blizini, da li su druge firme na toj lokaciji propale i zašto, zatim kakva je dostupnost te lokacije i koliko je to značajno za vaš posao. Naprimjer, kad klijenti žele kupiti namještaj za stan, neće im biti problem voziti se sat vremena izvan grada da bi došli do salona, ali ako otvarate kafeteriju u kojoj se ljudi kratko zadržavaju da se osvježe, oni će birati mjesto koje im je u blizini, pa u tom slučaju birajte prometniju lokaciju. Zatim obratite pažnju na to mogu li određene prostorije zadovoljiti potrebe vašeg biznisa. Ako želite otvoriti restoran, najbolje je izabrati prostorije u kojima je i prije postojao restoran, jer tu obično postoje svi uvjeti za obavljanje tih poslova, a i zakonski uvjeti su obično ispunjeni, pa ne morate raditi ateste i slične procedure, te je cjelokupan proces manje komplikovan.
Prikupite povratne informacije
Neka drugi isprobaju vaš proizvod/uslugu i daju vam povratnu informaciju. Imajte na umu da neće svaki odgovor biti objektivan, te utvrdite postoje li iste reakcije koje se više puta ponavljaju, jer se nedostaci proizvoda/usluge obično ogledaju u tome. Budite radoznali i spremni ući u konverzaciju s ljudima koji testiraju proizvod te postavljajte što više pitanja.
Nakon što ste detaljno razradili sve prethodne aspekte, možete početi okupljati svoj radni tim ili jednostavno u početku raditi sami, do trenutka kad se ukaže mogućnost za formiranje kvalitetnog tima koji će moći uspješno voditi vaš biznis, zajedno s vama.