Dadilja – osoba za čuvanje djeteta ili obrazovna potreba?
Roditelji koji se suočavaju s krajem porodiljskog odsustva, pored izazova odvajanja od djeteta, pred sobom nerijetko imaju dodatni zadatak odabira osobe s kojom će dijete u njihovom odsustvu provoditi vrijeme.
U našoj kulturi je, još od davnina, uobičajeno da djecu čuvaju bake/nane, tetke ili da su smještena u jaslice ili obdanište. Međutim, djeca danas odrastaju u drugačijem okruženju koje često znači i nemogućnost nama bliskih osoba da brinu o djetetu u našem odsustvu. Upravo zbog toga, izbor dadilje je jedna od težih i stresnijih odluka za većinu roditelja. Svjesni su da dijete ne treba prepustiti osobi za koju ne znaju na koji način pristupa djeci, kako komunicira sa njima, da li ih podstiče ili sputava i slično. Nije dovoljno samo brinuti o djetetovom fizičkom blagostanju, važno je i kreirati poticajnu psihološku atmosferu za djetetov razvoj. Ono na šta roditelji prvenstveno obraćaju pažnju prilikom odabira dadilje jeste da je dadilja prijatna, pristupačna, da razumije dijete, da je posvećena, te otvorena za igru i komunikaciju.
Svaki roditelj želi najbolje za svoje dijete, pa tako i kvalitetnu, obrazovanu i pouzdanu osobu koja će o njemu brinuti. Roditelji trebaju znati da posao dadilje podrazumijeva mnogo više od samog čuvanja djeteta. Stoga je važno obratiti pažnju na obostrane uslove, ukoliko želimo kvalitetan rad odgajateljice s kojom dijete provodi dobar dio dana i tako se postaviti u definiciji ovog odnosa. Povjerenje koje uspostavljaju treba biti obostrano i treba se temeljiti na danima koje kao roditelji provedu s dadiljom prije nego joj prepuste brigu o djetetu.
ZNANJA I VJEŠTINE DADILJE
Od dadilje se očekuje da osmišljenim aktivnostima djeluje odgajajuće i tako podstiče prirodnu radoznalost djeteta. Zbog toga je od izuzetne važnosti da dadilja posjeduje određena pedagoško-psihološka znanja o djeci, odgojnim aktivnostima koje se mogu provoditi s njima, te vještinama potrebnim za njegu i brigu o djeci. Osim toga, dadilja mora znati pravila ishrane, djetetove navike, kao i osnove prve pomoći kako bi pomogla djetetu u hitnim slučajevima.
O ovoj temi smo razgovarali s gospođom Aminom iz Sarajeva, majkom svoje djece, koja je imala pozitivno iskustvo s dadiljom svog djeteta, koja je u okviru CEI NAHLA završila Obuku za profesionalnu dadilju.
„Pri izboru dadilje bile su mi važne preporuke, što je bilo ključno za uspostavljanje povjerenja s osobom koju ranije nisam poznavala. Dodatno, činjenica da je završila edukaciju za profesionalnu dadilju bila mi je potvrda da je spremna raditi na svom stručnom usavršavanju i unapređivati svoja znanja. Dijete je jako dobro prihvatilo dadilju, a gospođa je zaista kompetentno osmislila kako se povezati s djetetom, naročito prilikom odvajanja i našeg odlaska na posao. Nama je bilo važno što nijednom dijete nije panično plakalo nego bi sasvim sretno ostalo s dadiljom. Mogli smo primijetiti osjećaj sigurnosti i zadovoljstva, uredno napredovanje i dobivanje na kilaži dok je dijete bilo mlađe.“
Amina roditeljima savjetuje da prilikom odabira dadilje obrate pažnju na to koliko je dadilja fleksibilna i spremna da odgovori potrebama djeteta. Naglašava i da je veoma važno dogovoriti što više detalja na početku saradnje, te jasno definisati obim posla koji se očekuje od dadilje, kao i način plaćanja, slobodne dane i slično.
„Preporučljivo je da roditelji i dadilja dogovore okvirni dnevni raspored, koji će slijediti djetetov ritam. Opće pravilo je da se izbalansiraju aktivnosti u kući, vani i vrijeme odmora. Ipak, sve treba uskladiti s djetetovim potrebama i mogućnostima. Svjesna sam da dadilja provodi veliki dio dana s djetetom, a riječ je o individualnoj komunikaciji, stoga sam i sama insistirala na tome da dadilja što više razgovara s djetetom i igra se.“
NAHLINA OBUKA ZA PROFESIONALNU DADILJU
Iako je tržište rada u Bosni i Hercegovini u deficitu s profesionalnim dadiljama, mnogo je žena koje vole ovaj posao i rade ga izvrsno. Ali, veoma je važno da i osobe koje vole rad s djecom i vide sebe kao dobru dadilju, napreduju, te se maksimalno educiraju na tom polju, kako bi bile više motivisane i radile ga još bolje.
Centar za edukaciju i istraživanje „Nahla“ Sarajevo, uz podršku MarketMakers projekta, 2020. godine realizovao je besplatnu obuku za profesionalnu dadilju. Program je bio namijenjen ženama koje žele razviti ili usavršiti vještine rada s djecom i koje su spremne raditi na ličnom razvoju. Dadilje su tokom edukacije imale priliku upoznati se s različitim tipovima aktivnosti koje imaju razvojni karakter i slijediti preporuke stručnjakinja u svim bitnim segmentima svoga rada.
Nastavu su držale iskusne stručnjakinje iz oblasti pedagogije, psihologije i medicine, a polaznice Nahline obuke su po završetku osposobljene da zadovolje potrebe djeteta, stvore sigurno fizičko i emocionalno okruženje za dijete, da brinu za dijete i pruže prvu pomoć, te da zajedno stvaraju uspomene koje pozitivno utiču na budući razvoj.
Za CEI NAHLA pripremila Samila Ivković.