Ciklus inspirativnih razgovora s 20 poduzetnica, polaznica Nahlinog programa Mentoring za rast koji realiziramo uz finansijsku podršku Ministarstva privrede Kantona Sarajevo i u saradnji s partnerskim portalom Bizbook.ba nastavljamo s Mirnelom Pašić i SherbeBa.
SherbeBa proizvodi voćne sokove i sirupe po tradicionalnoj bosanskohercegovačkoj recepturi. Postojimo od 2015. godine. Naši proizvodi su zastupljeni u nekoliko ugostiteljskih objekata u Sarajevu.
Kad si prvi put poželjela da imaš svoj biznis?
Tokom 2015. sam zbog trudnoće ostala bez posla. Kako bih popunila slobodno vrijeme počela sam praviti zdrave voćne sokove koje sam skladištila za zimu. Pošto sam pretjerala s količinama ponudila sam ih prijateljima i porodici, da kupe. Naravno, kupili su i ponukana time sljedeće ljeto sam povećala količine i varijacije okusa. Također, imamo malinjak s kojim u to vrijeme nismo znali šta ćemo.
Kako se rodila ideja za tvoj biznis (iz ljubavi, trenda, istraživanja potreba tržišta)
Cijena malina je 2016. vrtoglavo pala, nije nam se isplatilo da obrađujemo malinjak, a uništavanje nije dolazilo u obzir. Onda sam se sjetila: “Hej, zašto ja od ovih malina ne bih pravila sok?“Ostalo je historija. Otkazom sam doživjela ogroman stres i nisam mogla tražiti posao, tražila sam način da popunim svoje vrijeme, a da pritom i zaradim. Našla sam ga i iz ove perspektive, sada mi je drago što se sve tako odigralo.
SherbeBa proizvodi domaće sokove i sirupe napravljene po tradicionalnoj recepturi. Neki od okusa koje proizvodimo su: malina, zova, ruža, jabuka, breskva, kupina, borovnica. Svi proizvodi se prave od voća i biljaka koje su uzgojene organski i nisu ničim tretirane. Proizvodi su namijenjeni za sve one koji vode računa o svom zdravlju.
Naši kupci su osobe koje vole tradicionalne napitke, vraćaju ih u neka stara vremena, njihove bake/nane su ih pravile i na taj način SherbeBa sokovi imaju i sentimentalnu vrijednost.
S obzirom na to da smo krenuli iz hobija, naš mini biznis svake godine bilježi rast. Nedavno smo opremili poslovni prostor u kojem će se odvijati proizvodnja, izašli smo iz kuhinje.
Jesi li naišla na odobravanje okoline kad si krenula u poduzetništvo? Šta bi preporučila osobama koje nemaju podršku svojih najbližih ili kolega/ica iz branše, a žele se ostvariti u poduzetništvu?
Kad se rodila ideja o biznisu, svi su bili oduševljeni, pogotovo porodica i prijatelji. Moj suprug mi je pružio najveće ohrabrenje i bio je najveća podrška. Naravno, bilo je i onih koji su djelovali obeshrabrujuće, neki su ideju čak ismijavali. Pošto ja nisam osoba koju zanimaju nekonstruktivna mišljenja nisam puno obraćala pažnju na takve reakcije, jer zaista to su osobe koje samo isisavaju pozitivnu energiju, ništa dobro ne donose.
Svima onima koji tek treba da se okušaju u poduzetništvu, a nemaju podršku svojih najbližih, savjetovala bih da, ukoliko su sve dobro postavili u svom biznis modelu, ne obraćaju pažnju na osobe koje ih sputavaju i da svojim djelima i idejama dokažu i pokažu da je moguć uspjeh.
Koji je najbolji poslovni savjet koji si dobila?
“Jedini način da ne uspiješ jeste da odustaneš”, je savjet/izreka koju sam na početku dobila na jednom predavanju o biznisu i kad god dođem u dilemu sjetim se nje i munjevito nastavim naprijed.
Šta smatraš najtežim u procesu pokretanja biznisa u našoj zemlji?
Prilikom pokretanja biznisa zaista nisam imala poteškoća i sve je išlo svojim tokom. I sama sam bila iznenađena kad sam za nekih 10-ak dana dobila rješenje.U Općini Novi Grad zaista su svi na raspolaganju i trude se da maksimalno olakšaju proces registracije, na raspolaganju su i poslije.
Koja te osobina najviše sputavala u početku karijere, a koja ti je najviše pomogla?
Oduvijek sam bila uporna i ta osobina mi je bila ključna u pokretanju i vođenju biznisa. Znala sam da ću, ako sam se odlučila na takav korak, to napraviti kako treba ili neću nikako. Ne bih to nazvala osobinom, ali dosta me sputavalo i usporavalo to što mi je bilo teško izaći iz zone komfora.Živjeti izvan zone ugode, izvan poznatih obrazaca ponašanja i svih struktura koje smo stvorili je na prvi pogled zastrašujuće iskustvo. Ali, čovjek se privikne. Isto kao što smo učili hodati učimo i živjeti po nekim novim pravilima. Stvaramo nove situacije, uloge i puteve. Kad gledate djecu koja netom nauče hodati primijetit ćete oduševljenje na njihovim licima kad konačno shvate neku novu perspektivu, slobodu kretanja i novi svijet. Isto je i s izlaskom iz zone komfora.
Tvoj sveukupni utisak o ulozi CEI Nahla u ženskom poduzetništvu?
CEI Nahla je mjesto koje privlači dobre ljude i dobre priče. Smatram da ima jako dobru ulogu u jačanju žene kako u svakodnevnom životu tako i u poduzetništvu. Ono što bih posebno istaknula jeste činjenica da odlično radi na umrežavanju poduzetnica i promovisanju njihovih proizvoda i usluga.