Igračke ne bi trebalo dijeliti prema spolu
Igračke su dio dječije nevidljive putanje do odrasle dobi. Dopustimo svakom djetetu da slobodno otkrije vlastiti potencijal.
Piše: Shelina Zahra Janmohamed
Prijevod s engleskog: Šejla Mujić
Izvor: http://spirit21.co.uk
Tokom proslave Bajrama gledala sam dječake i djevojčice kako se igraju svojim igračkama. Najpopularnija su bila roza kolica za vozanje lutki, usisivač-igračka i, naravno, lopta.
Posmatrala sam djecu s osjećajem ponosa, jer je bilo očigledno da u potpunosti odbacuju rodne stereotipe kad je riječ o igračkama u kojima će uživati.
I ja sam to također radila. Uživala sam u utrkama svojih Scalektrix autića. Ali sam također imala i lutke koje sam grlila i mazila. Očajno sam čeznula za onom koja se poji vodom, a zatim se pomokri u pelene (sad imam istu takvu, ali pravu).
Igračke su dvojako važne za djecu, zbog uživanja u igri, ali i dječijeg kognitivnog razvoja, jer različite vrste igara razvijaju različite sposobnosti. Dakle, od krucijalne važnosti je da djeca budu izložena igračkama koje će im biti što veći izazov, kako bi se pravilno razvijale njihove kognitivne i emocionalne karakteristike.
Danas su igračke za djevojčice uglavnom princeze i ružičasto su obojene, dok se dječaci igraju plavim igračkama koje su uglavnom vezane za graditeljstvo ili eksplozije. Igračke koje nadilaze ove podjele i koje privlače oba spola su rijetke.
Međutim, danas postoji veliki pritisak feministica – i nekih roditelja – za brisanjem ovih podjela. Ova kampanja koja je protiv dijeljenja igračaka na “roze” i “plave” sve više uzima zamah. Robna kuća Harrods je nedavno počela slijediti Hamleys (jednu od najpoznatijih prodavnica igračaka na svijetu, op.prev.), razvrstavajući svoje proizvode tematski, umjesto tradicionalnog razdvajanja igračaka prema rodu.
S obzirom na takve tendencije, bila sam zbunjena viješću iz Lega – čije su igračke očito u stanju prevazići rodne razlike – da je prodaja serije proizvoda koje su plasirali na tržište prošle godine, a čija su ciljna grupa bile samo djevojčice, daleko premašila sva njihova očekivanja.
Lego Prijatelji su pastelno obojene, moderne figurice, imaju ženske obline, mršavije su i imaju zanimanja – jedna od njih je, naprimjer, modna dizajnerica. Jedan od sadržaja je i kozmetički salon. Četvrtasti, mali, žuti Lego čovječuljak s kojim sam ja odrasla (sjećate li se njegove frizure?) više ne postoji.
Želim da moja kćerkica izbjegne “pinkifikaciju” igračaka. Želim da gradi komplicirane Lego avione, a ne da neku zaobljenu figuricu vodi da napravi frizuru. Želim da dobije i doživi potpuni tehnički izazov koji donosi Lego igračka.
Kompanija Lego je, kako kažu, ovu seriju proizvoda izbacila na tržište nakon provođenja opsežnih kulturalnih studija, kako bi zadovoljila potrebe djevojčica za svojim načinom igre. Ali ako je “roze” jedino čemu su djevojčice izložene, nije čudno da to i traže. Ova ukorijenjena očekivanja mi moramo promijeniti.
Ako su dječaci više izloženi mehaničkim igračkama, onda oni bivaju predodređeni za karijere u polju nauke. A djevojčice koje bivaju ograničene na brigu o lutkama ili igranje u igračka-kuhinji, postat će medicinske sestre, njegovateljice ili kuharice.
Igračke su dio dječije nevidljive putanje do odrasle dobi. Dopustimo svakom djetetu da slobodno otkrije vlastiti potencijal.