fbpx
  svaki dan, osim subote, 11.30-21.00
 E-mail: info@nahla.ba      +387 33 710 650

Najinspirativnije muslimanke: Šelina

U martu 2013. The Institute of Practitioners in Advertising (IPA) i magazin Campaign prepoznali su i nagradili kao „Žene sutrašnjice“ 10 budućih liderica u reklamnom svijetu, koje su pokazale izvrsne vještine rukovođenja i dokazale važnost svoje uloge u svijetu menadžmenta, a jedna od njih je i Shelina Zahra Janmohamed.

Pripremila: Emina Lakić

Shelina Zahra Janmohamed je britanska spisateljica, autorica romana „Ljubav u marami“, nagrađivana blogerica, stručnjakinja u oblasti marketinga i potpredsjednica agencije Ogilvy Noor. Rođena je i odrasla u Londonu u porodici azijskih emigranata, a završila studije na univerzitetu Oksford.

Diskusija o vjeri u Britaniji, smatra Shelina, tek počinje: „Mislim da je Britanija prešla dug put da bi mogla govoriti o ovim temama – u 60-im i 70-im godinama prošlog stoljeća to je bilo o rasama i morao si biti veoma oprezan kako govoriš o njima. A sad kad smo ušli u 21. stoljeće taj diskurs je o vjeri. Kao muslimanke, izgleda da smo zaglavile na sredini toga – jer mi izgledamo drugačije“, kaže Shelina i dodaje: „Stvarno sam sita čitanja priča u novinama o tome kako su sve muslimanke potlačene. Čak i kad kažem ljudima da ja imam posao, da sam obrazovana, da putujem sama, ljudi opet kažu: „Pa, ti si još uvijek potlačena, samo što to ne znaš.“

„Kad je islam došao u 7. stoljeću bio je ekstremno radikalan – što je neadekvatna riječ, jer nije dopušteno upotrijebiti riječ „radikalan“ ako si musliman, zato što bi to značilo da planiraš nešto dići u vazduh – ali islam je bio radikalan jer je poslanik Muhammed rekao da su žene jednake muškarcima, da su crnci jednaki bijelcima, da su bogati jednaki siromašnim ljudima. Mislim da se muslimani osvrću na to i govore ženama: „Gledaj, dobila si prava kakva niko nigdje nije imao na svijetu!“ I to je tačno, ali većina života muslimanki nije takva. I muslimanke su uhvaćene u procjepu, govori im se istovremeno da su ugnjetavane i da nisu ugnjetavane, ali niko ne pita muslimanke šta one misle. I u ogromnoj literaturi, glasova muslimanki je samo nekoliko.“

Taj nedostatak glasa ju je uvjerio da 2006. godine započne pisati višestruko nagrađivani blog „Spirit21”, gdje ona istražuje odnose muslimanki, muslimana, kulture i društva i, kako kaže, to je prostor gdje ona boji ovaj monohromni svijet, jer ne vjeruje da su crno i bijelo jedine opcije.

„Počela sam pisati jer nisam mogla naći nikoga ko izražava poglede utemeljene na kritičkom razmišljanju“, objašnjava Shelina. „Postoji taj stav da je islamski svijet nasilan, ugnjetavajući, antidemokratski i svi ostali stereotipi. A tu je i stav unutar muslimanske zajednice – i moramo biti iskreni  o njemu, koji kaže: ‘Zapad je loš’. Ali ja sam Britanka, ja sam muslimanka i ja sam sa Zapada.“

Uspjeh bloga, kao i Shelinin umor od užasnih knjiga koje govore o životu muslimanki, naveo ju je da  2009. godine napiše svoju priču,  knjigu  „Ljubav u marami” (Love in a Headscarf) koja na duhovit način govori o uspomenama na odrastanje kao britanska muslimanka. Ta knjiga je neka vrsta memoara o njenom ugovorenom braku i do danas je prevedena na osam jezika.

Janmohamed je svjesna na koji način nemuslimani vide ugovoreni brak i muslimanke generalno. Sjeća se posjeta knjižarama gdje je nalazila „police i police groznih knjiga i svih tih žena u crnim velovima na kamilama na koricama i naslova tipa – ‘Bila sam prodata u brak’.” Gotovo sve priče koje čitamo jesu o tome kako su muslimanke na neki način ugnjetavane, pa onda je vrlo lako odlučiti da je islam izvor toga.

„Znate, ovo je vrlo ozbiljan problem, ideja da žene nemaju slobodu izbora i da su prisiljene na nešto što ne žele, koji treba rješavati. Ali mislim da je jako bitno da kao dio šire slike o tome kako je biti muslimanka postoje ispričane neke pozitivne priče“, ističe Shelina i pojašnjava: „Islamski pogled na brak je taj da i žena i muškarac trebaju aktivno učestvovati u izboru osobe koju žele kao svog bračnog druga. I ne postoji duga procedura izlaženja, ali ono što je esencijalno je to da se dvoje ljudi sretnu, da razgovaraju onoliko koliko žele i da se jedno s drugim osjećaju ugodno.“

„Želim reći dvije stvari: prvo, ja sam zagovornica prava muslimanki i promjena koje one žele napraviti u tradicionalnim strukturama unutar muslimanskih zajednica. Vjerujem da islam ima detaljan plan koji nudi oslobođenje za oba spola. Drugo, dok su neke velike promjene na pomolu, još uvijek treba neopisivo mnogo uraditi da bi se uklonili uzroci ugnjetavanja s kojima se muslimanke suočavaju sa svih strana.“

Roditelji su uvijek ohrabrivali njene studije, ali uvijek je bilo ljudi koji su govorili: „Sve je to uredu, ali samo ti budi sigurna da ne budeš previše obrazovana jer će te se onda muškarci plašiti.” Shelina ističe da je to još samo jedan primjer univerzalnosti njene knjige. „Mislim da žene generalno imaju tu ideju da se moraju smijati muškim šalama i da ne mogu biti previše pametne i da ne mogu uraditi nešto zbog čega bi se muškarci osjećali da ne znaju dovoljno.“

Danas Shelina piše članke za Times, Guardian, National, Muslim News i magazin Emel, s fokusom na islam i aktuelna dešavanja, posebno na  muslimanke na Zapadu, a česta je komentatorica i u radijskim i televizijskim emisijama.

S 15 godina iskustva u marketingu i stvaranju novih proizvoda, Shelina je potpredsjednica agencije Ogilvy Noor, prve svjetske kompanije predvođene timom eksperata koja nudi stručno savjetovanje kako izgraditi brend koji će biti privlačan potrošačima muslimanima, na globalnom nivou.

Putovala je s predstavnicima britanskog ministarstva vanjskih poslova u Darduf, Egipat, Saudijsku Arabiju, Indoneziju, Katar i Tursku u okviru njihovog programa za izgradnju veza s britanskim muslimanima i poticanje dijaloga.

Pokretačica je i organizatorica društvenih i kulturnih dešavanja za mlade britanske muslimane i domaćica godišnjeg događaja „Eid in the Square” (Bajram na trgu) koji se održava na Trafalgar Squareu.

Od brojnih nagrada koje je dobila izdvojit ćemo:

  • Magazin Times i Komisija za jednakost Velike Britanije (UK Equalities Commission) proglasili su Shelinu jednom od  100 najutjecajnijih muslimanki u Velikoj Britaniji, Guardian jednom od 10 najutjecajnijih, a nakon toga je uvrštena među 500 najutjecajnijih muslimana/muslimanki na svijetu.
  • U martu 2013. The Institute of Practitioners in Advertising (IPA) i magazin Campaign prepoznali su i nagradili kao „Žene sutrašnjice“ 10 budućih liderica u reklamnom svijetu, koje su pokazale izvrsne vještine rukovođenja i dokazale važnost svoje uloge u svijetu menadžmenta, a jedna od njih je i Shelina Zahra Janmohamed (Women-of-Tomorrow-2013).