Edukacija   |    Istraživanje   |    Poslovna zajednica   |    Linija zdravlja   |    Usluge   |    Ostale aktivnosti

  

  • Uspješna priča: Lejla Vandić-Cviko
  • Preduzeće Business Communication Consultancy (BCC) Lejle Vandić-Cviko osnovala je 2010. godine. Lejla je svoju karijeru započela i izgradila u Holandiji radeći za velika internacionalna imena i brendove poput Philipsa, Corus Group, ING Bank, Rabobank na menadžerskim pozicijama. Magistrirala je Marketing i Ekonomiju na poznatom univerzitetu Radboud u Holandiji i nakon uspješne karijere u multinacionalnim kompanijama, odlučila se za novi početak u Sarajevu.
  • Nakon što se vratila u Sarajevo iz Roterdama, vjerovala je da može ostvariti uspješnu poslovnu priču u BiH. Prvobitni cilj bio je povezivanje s Holandijom, ali je ubrzo ideja prerasla u nešto veće, te je osnovana konsultantska kuća za međunarodne investicijske projekte, razvojne projekte u bh. firmama, podrška holandskim investitorima, prenos znanja i vještina putem treninga za široku publiku i firme iz raznih poslovnih oblasti.

    Danas pod krovom CML group djeluju četiri biznisa: BCC, Dynamica, BIHTECH i SEE kroz koje se realizuju projekti za outsourcing, konsalting,  poslovne edukacije i inžinjering usluge na ino tržištu. Ova kompanija je još jedan pokazatelj kako Bosanci i Hercegovci uspješno mogu konkurisati na stranom tržištu i savjetovati i unapređivati poslovanje kompanija iz evropskih zemalja.

    Kompanija BBC realizovala je mnoge projekte u prethodnom periodu. Možete li navesti koje projekte ste realizirali i u kojim sve oblastima života?

    - Ja danas radim kao konsultantica i trenerica i direktorica sam CML grupacije. Na samom početku radili smo na izradi projekta i aplikacije za grant kompaniji iz Vogošće MDG International, kako bi otvorili modernu fabriku za CNC metalnu obradu uz pomoć holandske vlade. Ovim projektom aplicirano je na holandski investicijski fond (PSI), a mi smo bili glavni konsultant tog projekta. Ovaj projekat imao je dugoročni efekat, te je zasnovan na principu samoodrživosti. U ovom internacionalnom projektu, državljanin Holandije Bosnu i Hercegovinu je prepoznao kao povoljno okruženje te je dio proizvodnje prebacio upravo u BiH i zaposlio našu radnu snagu.

    I kasnije smo nastavili sarađivati s holandskim tržištem, te smo za 15 kompanija iz BiH organizovali više od 70 sastanaka sa ciljem povećanja izvoza proizvoda i usluga u metalnom sektora i organizovali smo posjetu najvećem sajmu tehnologija u Holandiji. Naprimjer, u sektoru prehrane uspjeli smo povezati poznati BH brend sa najvećim lancem supermarketa u Holandiji i danas je prisutan naš proizvod na njihovim policama.

    Posebno smo ponosni na naš najveći petogodišnji projekat u poljoprivredi o kojem je još uvijek rano govoriti sve detalje, ali ćemo reći da se radi o jednom poznatom velikom stranom donatoru, gdje se radi o kooperaciji dijaspore i lokalnih kompanija. Ovim projektom planira se unaprijediti bh.privreda kroz izvoz hrane, a BCC djeluje kao glavni konsultant za izradu ovog projekta i projekt menadžmenta.

    Nakon što smo uvidjeli da radna snaga u BiH ne prati trendove, te da često nemaju adekvatne vještine koje su potrebne za obavljanje poslova na određenim pozicijama, odlučili smo da vlastito isksutvo i predavanja izuzetno uspješnih profesionalnih predavača ponudimo ovom tržištu. Nedavno smo osnovali centar Dynamica koji se bavi stručnim usavršavanjem iz raznih poslovnih oblasti. Edukacije se po potrebi mogu održavati samo za uposlenike unutar jedne kompanije kada menadžment odluči da unaprijedi vještine svog osoblja. Pored toga, organizujemo periodične cikluse treninga za sve koji žele da se prijave i imaju ambiciju da usavrše svoje znanje i vještine i postignu bolje karijere.

    Koliko je iznosila ukupna vrijednost projekata?

    - S posebnom radošću pristupamo svim projektima gdje građani iz dijaspore žele pomoći ekonomiji naše zemlje kroz stvarno investiranje u biznis, a ne samo kroz humanitarno pomaganje. Iza nas su mnogobrojni uspješni projekti u privatnom sektoru vrijedni više od četiri miliona KM, u low level and high level nivoima, te imamo i raznoliko iskustvo u drvnom, metalnom, poljoprivrednom, IT i gradjevinskom sektoru. Vrijednost projekta u metalnoj industriji je dva miliona KM strane investicije.

    Nadalje, pomenuti projekat u poljoprivredi koji je trenutno u procesu realizacije vrijedan je šest miliona dolara, gdje je vrijednost strane investicije više od četiri miliona dolara. Očekujemo zapošljavanje više od 5.000 ljudi, te smo zbog toga ponosni da smo dio ove uspješne priče.

    Kakvi su efekti realiziranih projekata i koliko će oni doprinijeti društvu, privredi BiH?

    - Efekat zavisi od oblasti u kojoj djelujemo, ali cilj je uvijek povećati zaposlenost i izvoz, te usavršiti kompetencije zaposlenih što se kasnije odražava na poboljšanje cjelokupne privrede. Projekat kompanije za CNC obradu metala zasnovan je na principu održivosti: svake godine zapošljavaju se stažeri iz Srednje mašinske škole Sarajevo, koji imaju šansu steći praktično iskustvo za rad na evropskom nivou i sada je fabrika obezbijedila skoro svim stažerima ugovore za rad. Čak su imali mogućnost stažiranja u visoko sofisticiranoj fabrici za CNC u Holandiji tri mjeseca, te su tamo stekli vrijedno znanje i iskustvo. Sa druge strane povećava se izvozni kredibilitet naše zemlje, jer se svakodnevno izvoze visoko kvalitetni proizvodi za poznate EU firme.

    Kroz druge projekte, proizvođači iz BiH su povezani sa klijentima iz Holandije, te se time radi na povećanju izvoza iz BiH. Nadamo se da će i projekat u poljoprivredi ove godine doprinijeti domaćoj proizvodnji i izvozu svježeg i prerađenog voća i povrća u EU, uvezati čitav lanac vrijednosti od farmera, agronoma, prerađivača, kupaca, investitora iz dijaspore i BiH, konsultanata, brojnih dobavljača, lokalne zajednice i opštine. 

    Naš rad nam čini zadovoljstvo zato što vidimo konkretne efekte kod firmi i u zajednici. Ali najsretniji smo što smo kao dijaspora uspjeli napraviti uspješnu priču i da i dalje radimo razvojne projekte gdje je dijaspora uključena. Dosta ljudi nas pita 'Zašto ste se vratili'? Jedini odgovor koji mogu dati je da smo bili znatiželjni kako bi nam život izgledao u BiH. Drugo pitanje je često ' Jeste se pokajali' ? Iskreno mogu reći da nismo, jer smo ostvarili puno toga što u inostranstvu ne bismo mogli. Sada imamo i objektivan pogled na stanje u BiH, a to je da zaista nije lahko, da ljudima treba dati šansu i da kapu skidam privrednicima u BiH. Zato ćemo nastojati dati maksimum kako bismo ih podržali, jer su upravo oni glavni akteri priče o boljem sutra.

    Na kojim projektima trenutno radite a na kojim projektima planirate raditi u narednom periodu?

    - Trenutno radimo na projektima gdje nam je cilj prenijeti znanje i iskustvo naših lokalnih eksperata u edukaciju ljudi u BiH, sa fokusom na mlade visoko obrazovane ljude. To je osnovni zadatak naše poslovne jedinica 'Dynamica' koja pruža savremene i praktične treninge iz oblasti komunikacije, prodaje, menadžmenta, marketinga, menadžmenta ljudskih resursa i internacionalnog biznisa. To potvrđuju naši ključni faktori uspjeha - certificirani treninzi u skladu s potrebama klijenata primjenjujući inovativne metode educiranja, efikasni i intenzivni treninzi koji povećavaju kvalitet rada i motivaciju osoblja, te treneri koji su eksperti iz prakse različitih oblasti sa fokusom na maksimalno poboljšanje znanja i vještina osoblja.

    Planiramo povećati suradnju sa malim i srednjim preduzećima (MSP) za poboljšanje procesa unutar firmi putem skeniranja okruženja i djelatnosti firme uz pristupačne i povoljne metode koje odgovaraju profilu firme i njenim zaposlenicima, te umrežavanje tržišta Benelux-a i BiH - outsourcing u raznim sektorima (prehrambena, IT, inžinjering, metalna industrija).

    Ko su Vam najznačajniji partneri u zemlji i inostranstvu?

    - Sa zadovoljstvom možemo reći da su naši najznačajniji partneri međunarodne organizacije i donatori, vanjskotrgovinske komore, ministarstva za ekonomiju i razvoj, ambasade i jednako značajne perspektivne BH. firme i privrednici koji zaslužuju veliko priznanje sa svih strana za rezultate u radu i zapošljavanju ljudi u ovakom okruženju, gdje je teško uspješno poslovati. S obzirom da smo živjeli u Holandiji, imamo tamo poslovnu jedinicu i veliki strateški partneri upravo su sa ovog područja.

    Kako ocjenjujete ukupno poslovno okruženje u BiH i šta predstavlja prepreku daljem širenju BCC-a na tržištu BiH?

    - Ukupno bh. poslovno okruženje spremno je napokon sazrijeti. Vlast treba da se 150 posto posveti socijalnim pitanjima privrede, bespotrebnu administraciju smanjiti za 75 posto i biti na usluzi ljudima, a ne suprotno. Potrebno je strukturanija i bolja organizacija unutar firmi i odgovornosti kod ljudi kako bi uspjeh bio zagarantovan. Time će se poboljšati efikasnost, produktivnost firmi i ljudi i svakako konkurentnost naše zemlje na tržištu. Svaku promjenu koju želiš vidjeti, prvo napravi kod sebe rekao je Gandhi.

    Prepreke za BCC su nedostatak svijesti kod ljudi da konsalting može doprinijeti boljim rezultatima firme. Problemi se ne rješavaju kada se firma već nađe pred kolapsom, nego se treba strateški planirati onda kada je firma najuspješnija. Pričati o problemima i rješenjima, tražiti pomoć od stručnih lica i biti otvoren za nove stvari, može dosta pridonijeti da firme i vlasnici olakašaju sebi posao. Svakako, to košta kao i sve drugo, ali sigurno manje nego da se ostavljaju problemi i izazovi sa strane čekajući neka bolja vremena. Najuspješniji poduzetnici su oni koji nalaze rješenja za budućnost, a ne bave se svakodnevnim potrebama. Tu je značaj BCC-a da pruži quick scan firme, učinkovite savjete za razvoj i stručnu podršku u ljudstvu i edukaciji ljudi.

     Koje su Vam ambicije i planovi za budućnost?

    - Ambicije su nam da postanemo najznačaniji partner za BH firme za planiranje i sprovođenje projekata za razvoj u raznim sektorima privrede. Razvoj je širok pojam, ali se odnosi na poslovni i lični razvoj mladih školovanih ljudi, privrednika, menadžera i naravno mene kao osobe. Uvijek sam bila impresionirana ljudima koji su od 'ništa' napravili 'nešto'. Koliko si uspješan u tome zavisi od koristi koje zajednica od toga ima i koliko si na usluzi drugima. Mnogo je pozitivnih primjera ljudi u BiH koji su uspjeli u tome i drago mi je vidjeti da su mediji poput Poslovnog portala eKapija.ba usmjereni na širenje pozitivnih poslovnih priča, što je po meni i zadatak medija.

    Izvor: ekapija.ba

  •  
  • 30.06.2015
  •  

Centar za edukaciju i istraživanje Nahla   |   Džemala Bijedića 122, Sarajevo   |   Tel +387 (33) 710-650   |   Fax +387 (33) 641-664